- Home
- /
- Kennisbank
- /
- Wordpress
- /
- Hoeveel bezoekers heeft mijn website?
Hoeveel bezoekers heeft mijn website eigenlijk?
Als ik in gesprek ben met nieuwe klanten, dan komt al gauw mijn vraag over het aantal bezoekers en de conversie. Vaak wordt er wel een aantal bezoekers genoemd, dat vaak niet onderbouwd kan worden met grafieken, en conversie wordt eigenlijk vrijwel nooit gemeten. Terwijl het juist heel interessant is om te weten dat die conversie nou eigenlijk is. Maar daarover later meer. Als je nu nog geen gebruik maakt van een of andere manier om je bezoekersaantallen te gaan meten, dan raad ik aan om hier vandaag nog mee te beginnen. Zonder deze informatie heb je geen benul hoe je website presteert, en belangrijker, hoe je dat kunt verbeteren.Google Analytics: meten is weten
Gelukkig bestaat er iets als Google Analytics , Google's online tool om enorm veel data vast te leggen over (het gedrag van) je bezoekers. En het kost misschien een paar minuten van je tijd, maar die investering verdien je straks dubbel en dwars terug. Je maakt een account aan, plaatst een stukje code op je website en vanaf dat moment worden bezoekersaantallen automatisch voor je bijgehouden. Een voorbeeldje van een van mijn websites. Hieronder vind je in een oogopslag in het dashboard hoeveel bezoekers er momenteel op de website zijn, het aantal gebruikers over de afgelopen dagen, de bounce-rate (aantal bezoekers dat na 1 pagina weer afhaakt) en de duur van een gemiddelde sessie (hoe lang iemand op je site blijft)Waar komen mijn bezoekers vandaan?
Wat ook erg goed is om te weten, is waar je bezoekers eigenlijk vandaan komen. Zit je veel op Facebook en plaats je regelmatig posts over je bedrijf met een link naar je website? Of adverteer je op bijv. Marktplaats of Google Adwords? Dan wil je toch wel graag weten of dat bezoekers oplevert, en of die bezoekers een goede conversie (volgt nog steeds later) laten zien. Op welke zoekwoorden vinden mijn bezoekers mijn website?
Bezoekers komen op je website omdat ze ergens naar op zoek zijn. Door te weten welke zoekwoorden dit zijn, kun je het aantal bezoekers naar je website vergroten door meer relevante informatie over dit onderwerp op je website te plaatsen. Hoe meer informatie je geeft, des te deskundiger je overkomt, wat de kans vergroot dat men contact met je opneemt, of zich aanmeld voor je nieuwsbrief. In het voorbeeld hieronder wordt wel duidelijk wat voor website ik heb gebruikt als voorbeeld. In dit geval is het een website waar een forum op staat, die helemaal in het teken staat van de Mitsubishi Outlander PHEV. Conversie is het aantal bezoekers dat doet wat jij wilt...
Ik zou het nog even hebben over conversie. Met conversie bedoel ik het percentage bezoekers dat uiteindelijk de actie neemt waarvan jij wil dat die genomen wordt. Een voorbeeld: je website krijgt 100 bezoekers per dag, en je hebt een contactformulier op je site staan dat mensen moeten invullen. Je wilt immers dat je bezoekers klanten worden, toch? Stel nou dat 5 personen dat formulier invullen, dan is je conversie 5%. Het is snel duidelijk dat als uit die 100 personen, niet 5, maar 10 personen de moeite nemen het contactformulier in te vullen, je conversie is verdubbeld naar 10%. Zonder meer bezoekers op je site te hebben, is je website nu 100% effectiever. Je begrijpt wel dat het dus erg belangrijk is om de bezoekers die je op je site krijgt, de informatie te geven waarnaar ze op zoek zijn. De 'back'-knop is immers erg snel gevonden. En door veel relevante informatie op je website te plaatsen krijgt de bezoeker de bevestiging dat hij op de juiste website is beland. En dat (plus nog veel meer andere factoren) zorgt ervoor dat meer bezoekers contact met je opnemen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of die andere actie ondernemen die jij wilt. En jij, meet jij je bezoekersaantallen?
Zo ja, heb je er eigenlijk wat aan? Wat leveren die getallen je eigenlijk aan inzicht op?Zo niet, waarom meet jij je bezoekers nog niet? Misschien vind je het te veel werk of weet je uberhaupt niet hoe je dat moet instellen? Neem contact met me op en ik kan je ermee helpen.
Verder zou ik graag willen weten waar je nog meer over zou willen lezen, of waar je tegenaan loopt met je (Wordpress) website. Ik hoor graag van je waar ik je mee kan helpen. Laat het hieronder weten in het reactieveld.